Faültetés és károsanyag kibocsátás

Mit tehet egy autós app?

Valamit tennünk kell

Vannak dolgok, amikkel a mindennapi rohanásban kevésbé foglalkozunk, pedig valahol tudat alatt tudjuk, hogy kellene. Sokszor így van ez a környezettudatossággal, a fenntartható életmóddal is. Amíg nem alakul rutinná a szelektív hulladékgyűjtés, amíg nem visszük magunkkal a sokszor használható zsákot mikor zöldségért vagy gyümölcsért megyünk, addig mindig a rohanás, és a kényelmes rutin győz. Bedobjuk a kukába a műanyag hulladékot a többi közé, vagy elvesszük a sokadik műanyag zacskót az almáinknak. Ahogy egyénként, úgy cégként is ez történik. Amíg a növekedés a kulcs és elvárt, addig kevésbé foglalkozik a cég azzal, hogy mi történik a fenntarthatósággal a tevékenysége kapcsán. Pedig cégként jóval nagyobb hatást lehet gyakorolni, mint egyénként.

Mennyi a szén-dioxid kibocsátása a Cristo autósoknak?

Egy nyári napon olvastam egy tartalmas cikket a klímaváltozásról, és megtapasztalva az általam még sosem átélt szárazságot, kíváncsivá váltam, hogy a Beattel rendelkező felhasználóink egy hónap alatt nagyságrendileg mekkora CO2 kibocsátást érnek el. Amikor megkaptam az eredményt, először nem akartam hinni a szememnek. Megdöbbentett ugyanis, hogy az akkor néhány száz felhasználónk – akik közül a cascoval rendelkezők ráadásul kevesebbet használják a gépjárművüket az átlagnál – több, mint 100 tonna (!) CO2 kibocsátásáért feleltek havonta. Ez egy óriási szám, és azonnal megfogalmazódott, hogy valamit tenni kellene.

Elkezdtünk dolgozni egy megoldáson a Cristoban, valamint konzultálva egy piackutatást is megrendeltünk a témában. Kíváncsiak voltunk egyrészt arra, hogy mennyire foglalkoztatja ez egyáltalán az embereket, mennyire vannak tisztában saját autójuk kibocsátásával, illetve arra is, hogy mennyire lennének nyitottak tenni valamit saját jövőjük érdekében CO2 kibocsátásuk kapcsán.

Kutatási eredmények

A kutatás eredménye érdekes dolgokra világított rá. Sajnos – bár érthető okokból – a gépjármű kibocsátása elhanyagolható, mindössze a megkérdezettek 6%-ának fontos új autó-, és csupán 4%-ának használt autó vásárlása kapcsán. Az is kiderült viszont, hogy minden 3. emberrel előfordult már, hogy rosszul érezte magát emiatt, és láthatóan a hölgyek azok, akiket ez jobban zavar (37% a férfiak 28%-ával szemben).

Saját megdöbbenésem ismeretében annak kapcsán, hogy még csak megtippelni sem tudtam korábban mennyi volt a felhasználóink átlagos kibocsátása (még nagyságrendileg sem), nem lepett meg, hogy a válaszadók nagy része (85%-a) nem tudja megmondani, hogy körülbelül mekkora volt gépjárműve környezetszennyezése az elmúlt egy évben.

Ha viszont ki kellene számolniuk, a válaszadók 39%-a mondta, hogy az üzemanyag fogyasztást, illetve a megtett utakat venné figyelembe a számítás során. Sajnos az is megjelent viszont 40%-ban, hogy ennek a számításnak nem állnának neki. Ami viszont megnyugtató, hogy a megkérdezettek nagy része (összesen 81%-a) nyilatkozott úgy, hogy ha lehetősége lenne, akkor faültetés felajánlással tenne kibocsátásának semlegesítésére.

Tükör a CO2 lábnyomunk csökkentése érdekében

A kutatás eredményei alapján a feladat adottá vált, és megerősítette azt, amin akkor már dolgoztunk. Mivel sokan nem is sejtik mennyi CO2 kibocsátása van gépjárművüknek, és ők maguk nem állnának neki ezt kiszámolni, így mi kiszámoljuk és megmutatjuk a számukra tükörként ezt, majd pedig egyszerűen tesszük lehetővé, hogy adományukkal könnyen hozzájárulhassanak faültetéshez CO2 lábnyomuk csökkentése érdekében.

Közben a fejlesztés mellett igyekeztünk megtalálni azt az ideális partnert, akinek az értékrendjével azonosulni tudunk, bizonyította már megbízhatóságát, és projektjei a kibocsátáshoz legközelebb, Magyarországon valósulnak meg. Így esett a választásunk a MyForest Közösségi Erdőkért Alapítvány csapatára.

Faültetés a Cristo applikációban

Az eredmény a Cristo alkalmazásban szeptember 4-én debütált „Mentsük meg a jövőt!” funkció, amiben mindenki láthatja, hogy autóhasználata során nagyságrendileg mennyi CO2 kibocsátása volt, és ezt hány facsemete ültetésével tudja ellensúlyozni. A faültetéshez való hozzájárulását pedig mindössze 1-2 érintéssel meg is tudja tenni.

Nagy büszkeséggel tölt el, hogy a Cristo közössége az első hónapban, szeptemberben 325 db facsemete ültetéséhez járult hozzá, ami a korábban a MyForest alapítvánnyal egyeztetett számítás szerint közel 22 tonna CO2 megkötéséhez elegendő facsemete ültetését fogja biztosítani.

A közösségi média felületeinken ez a kezdeményezésünk alapvetően pozitív fogadtatásra lelt, aminek rendkívül örülünk. Bár tudjuk, hogy az igazi megoldást hosszútávon nem a kibocsátás ellensúlyozása, hanem a kibocsátás csökkentése vagy teljes megszüntetése jelenti, illetve tudjuk azt is, hogy a gépjárművek kibocsátása mellett számos egyéb iparág is jelen van a gyorsuló klímakatasztrófa előidézésében, úgy gondoljuk viszont, hogy minden lépés, ami ellene hathat fontos, legyen az egyéni- vagy cégszintű, kicsi vagy nagyobb.

A lényeg az, hogy mindenkinek lehetőségeihez képest tennie kell azért, hogy a jelenleg ismert környezetünk a jövőben is élvezhető maradjon gyermekeink és unokáink számára.

Faültetés a szén-dioxid kibocsátás ellensúlyozására

Így számolunk mi

A Cristo alkalmazásban arra törekedtünk, hogy mindenkinek mutatni tudjunk egy becslést CO2 kibocsátásáról. Ezt igyekszünk pontosítani azáltal, minél több információ áll rendelkezésre a gépjárműről, illetve a gépjármű használtról.

  • Ha valaki csak beregisztrál, és nem adja meg a gépjárművének a típusát, illetve nem rendelkezik Beattel, akkor mivel nem tudjuk sem az üzemanyag típushoz rendelt átlagos kibocsátást, sem a megtett távot, így a legelterjedtebb motortípus kibocsátásával, a benzines kibocsátás átlagával számoltunk, míg megtett távként a hazai átlagos megtett távval, 1500 km/hó távolsággal.
  • Jelenleg a megadott gépjármű adatok kapcsán csak az átlagos kibocsátási értékekkel számolunk az adott motortípus szerint. Ehhez az Eurotax aktuális adatbázisát vettük alapul. Az átlagos értékek az alábbiak:
    • bioetanol: 17,61g/100 km
    • dízel: 125,24 g/100 km
    • benzin: 114,29 g/100 km
    • hibrid-dízel: 79,96 g/100km
    • hibrid-benzin: 114,92 g/100km
  • Elektromos autók kapcsán sokszor felmerül, hogy bár a helyi kibocsátásuk menet közben 0, a megtermelt áramhoz tartozó kibocsátással nem ártana számolni. Így tettünk hát mi is, és ennek megfelelően a hazai energiamixet figyelembe véve, valamint átlagos 16 kWh/100 fogyasztást feltételezve elektromos autóknál a 38,09 g/100 km kibocsátással kalkulálunk.

A jövőben arra fogunk törekedni, hogy az autó pontos kiválasztását követően a gyári kibocsátási értéket alkalmazzuk, amihez az adatot az EUROTAX hivatalos adatbázisából vesszük. Fontos azonban megjegyeznünk, hogy a gyári értékek akár jelentősen is eltérhetnek a valós kibocsátástól, pláne idősödő gépjárművek esetén, ezért a megjelenített érték mindig csupán becsült lesz, amitől jellemzően több lehet a valós kibocsátás.

  • A kibocsátás ellensúlyozására a MyForest csapatával egyeztetve a 15 facsemete/1 tonna CO2 kibocsátás képletet alkalmazzuk, figyelembevéve a hazai területen telepített fafajok CO2 megkötését, a várhatóan felnövő fák arányát, valamint a fák várható élettartamát.

Töltsd le, és próbáld ki Te is!

appstore letöltés

Smartsurance Technologies Kft
3152 Nemti, Kossuth út 67.
adószám: 25935909-2-12
cégjegyzékszám: 12 09 009881

Cristo Insurance Agency Kft
8000 Székesfehérvár, Várfok utca 1. al. 1.
adószám: 32031928-2-07
cégjegyzékszám: 07 09 033744
MNB regisztrációs szám: 222083100288

 

appstore letöltés